%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%88%D8%B2%D9%86

اثبات تأثیر وزنه‌زدن در کاهش چربی دور شکم با همکاری محقق ایرانی

پژوهش صورت گرفته توسط محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد (HSPH) با همکاری دکتر «مرتضی عسگرزاده» نشان می‌دهد، مردانی که تمرینات وزنه زدن را به صورت روزانه انجام می‌دهند، با خطر کمتر افزایش چربی دور شکمی وابسته به سن مواجه می‌شوند.

به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از سرویس پژوهشی ایسنا، افزایش سن با مشکل کاهش عضلات و توده عضلانی اسکلتی در ارتباط است و اندازه‌گیری دور کمر، بهترین شاخص برای تعیین وضعیت بدنی افراد بزرگسال محسوب می‌شود.

در تحقیقات قبلی، جمعیت‌های خاص مانند افراد دچار اضافه وزن یا مبتلایان دیابت نوع ۲ متمرکز در دوره‌های کوتاه‌مدت از لحاظ اندازه دور کمر مورد بررسی قرار گرفته بودند.

کاهش چربی دور شکم

کاهش چربی دور شکم

اما محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد (HSPH) در یک تحقیق بلندمدت، مردان کاملا سالم با شاخص توده بدنی (BMI) متنوع را مورد مطالعه قرار دادند.

در این تحقیق، ۱۰ هزار و ۵۰۰ مرد سالم در سن ۴۰ سالگی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار گرفته و فعالیت فیزیکی، اندازه دور کمر و وزن آن ها در مدت انجام تمرینات ایروبیک یا وزنه زدن اندازه‌گیری شد.

در طول این دوره ۱۲ ساله، تغییرات در سطوح فعالیت بدنی و تأثیر این فعالیت‌ها بر چربی دور شکم ارزیابی شدند.

تحقیقات نشان داد که تمرینات ایروبیک در مقایسه با وزنه زدن، نقش کمتری در کاهش وزن ایفا می‌کنند.

بر این اساس، مردانی که روزانه ۲۰ دقیقه تمرین وزنه زدن انجام داده بودند، با افزایش کمتر (۰٫۶۷- سانتی‌متری) اندازه دور کمر در مقایسه با افرادی که تمرینات ایروبیک انجام داده بودند (۰٫۱۶- سانتی‌متری)، مواجه شدند.

محققان تأکید می کنند که تمرین وزنه زدن به کاهش چربی دور شکم مرتبط با افزایش سن به ویژه در افراد میانسال کمک می‌کند.

نتایج این پژوهش در مجله Obesity منتشر شد.

 

 

منبع : نوجوان ها  nojavanha.com

پیشنهاد کتابخانه کودک
نظرات

پاسخ دهید